Gratis offerte

Algemene voorwaarden

  1. Deze algemene voorwaarden gelden voor alle offertes, bestellingen, werken, levering van diensten en/of goederen door TRIFLEX, ook als ze tegenstrijdig zijn met de algemene of bijzondere voorwaarden van de klant, dewelke niet van toepassing zullen zijn. De klant wordt geacht onderhavige algemene voorwaarden te aanvaarden door het enkele feit van bestelling. Afwijkingen gelden enkel indien opgenomen in een door de klant en TRIFLEX ondertekend contract in welk geval deze voorwaarden voor het overige blijven gelden.
  2. De offertes van TRIFLEX zijn slechts geldig mits schriftelijke bevestiging door haar gemachtigden en dit voor de periode van één maand. Bij eventuele materiële vergissing of indien blijkt dat de informatie op basis waarvan de offerte gemaakt is, door de klant niet correct (fout, onvolledig, verkeerd ingeschat, etc) is gegeven, zal TRIFLEX de offerte ten allen tijde retroactief kunnen rechtzetten, zonder dat de klant welke rechten ook kan putten uit de begane materiële vergissing of uit de niet correcte informatie.
  3. De werken, diensten en/of goederen worden uitgevoerd/geleverd op tijdstippen die in onderling overleg worden vastgesteld. De klant garandeert de toegang tot de lokalen en verbindt zich ertoe, naar behoefte, om de airconditioning of de verwarming niet uit te schakelen. Ingeval er leveringstermijnen zouden afgesproken zijn, zijn deze alleen indicatief; ze worden verstrekt als aanduiding en kunnen nooit aanleiding geven tot annulatie van de overeenkomst of de bestelling door de klant; tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders bedongen, heeft de klant geen recht op enige schadevergoeding die uit het niet-naleven ervan zou kunnen ontstaan. TRIFLEX behoudt zich het recht voor om de meerkost die volgt uit afwijkingen op de planning op vraag van de klant door te rekenen aan de klant. Tenzij anders overeengekomen, geeft TRIFLEX haar personeel vrijaf op zon- en feestdagen, en op extrawettelijke feestdagen (conform sectorale CAO) waarvan het personeel van de klant geniet, met een minimum van één dag per jaar ter compensatie van de dag van de Gemeenschap. Deze dagen worden aan de klant doorgerekend en geven geen aanleiding tot een vermindering van een overeengekomen forfaitair factuurbedrag. Alle voorafgaandelijk aan deze overeenkomst of in het kader van deze overeenkomst door TRIFLEX meegedeelde, tekeningen, specificaties, benodigdheden, berekeningen, plannings, werkmethodes, systemen voor kwaliteitscontrole of documenten, zijn vertrouwelijk en blijven de intellectuele eigendom van TRIFLEX, ongeacht de wijze van mededeling of de gegevensdrager waarop ze zich bevinden. De klant mag deze niet aanwenden voor eigen gebruik, buiten de overeenkomst met TRIFLEX of aan derden meedelen. Bij overtreding van deze verplichting betaalt de klant naast de volledige schadevergoeding een forfaitaire sanctie van EUR 150.000.
  4. Het personeel van TRIFLEX werkt uitsluitend onder het gezag van TRIFLEX en kan op geen enkel ogenblik als werknemer of uitvoeringsagent van de klant beschouwd worden. De klant is niet gerechtigd over hen enig werkgeversgezag (bv inzake loon, tucht en ontslag) uit te oefenen. TRIFLEX en de klant erkennen dat conform de regelgeving het naleven door de klant van de plichten die op hem rusten inzake welzijn op het werk, alsook instructies in uitvoering van het contract, niet beschouwd kunnen worden als enige uitoefening van gezag door de klant op het personeel van TRIFLEX of onderaannemer. Het instructierecht van de klant ten aanzien van het personeel van TRIFLEX of onderaannemer is beperkt tot het geven van instructies inzake de uitvoering van het voorwerp van het contract, de te volgen handelwijzen en te vervullen taken, inzake het correct gebruik van machines, materieel, goederen en documenten van de klant nodig voor de uitvoering van het contract. De klant verbind zich er toe dat alle controles van de kwaliteit gebeurt door een extern aangesteld controlebedrijf en niet door de personeel van de klant. Alle kwaliteitscontroles en de hieruitvolgende documenten zullen door TRIFLEX opgemaakt worden en doorgegeven aan de klant. Dagelijks of wekelijkse kwaliteitscontroles zullen door een verantwoordelijke van TRIFLEX uitgevoerd worden, hij/zij zal rechtstreeks met de klant communiceren. Communicatie omtent werkwijze en kwaliteit tussen arbeiders van de klant en arbeiders van TRIFLEX is verboden. De klant zal eveneens al zijn wettelijke informatieverplichtingen aan de werknemersvertegenwoordigers m.b.t. (onder)aanneming naleven. TRIFLEX zal hiervoor op geen enkele wijze verantwoordelijk of aansprakelijk kunnen gesteld worden.
  5. De klant dient de verplichtingen na te leven die op hem rusten inzake het welzijn en veiligheid op het werk en verbindt zich hiertoe tot toepassing en naleving van het document “Contract welzijn op het werk – werken bij derden”. De klant is op de hoogte van de risico’s eigen aan de TRIFLEX werkzaamheden. De klant geeft tijdig alle nodige informatie aan het personeel van TRIFLEX opdat TRIFLEX op een veilige wijze haar diensten kan leveren. De klant draagt alle verantwoordelijkheid opdat zijn ruimtes, productiesystemen, machines, materialen en uitrusting steeds in goede staat zijn, o.m. op het vlak van veiligheid, bescherming en werking. Dit betekent dat deze door de klant vóór de tussenkomst van TRIFLEX in een optimale staat worden gebracht om het risico van ongevallen of schade te vermijden (bv. stilleggen, blokkeren van heropstart, afscherming gevaarlijke delen). Na de tussenkomst van TRIFLEX zorgt de klant dat deze terug klaar voor gebruik worden gemaakt en doet hiertoe de nodige controles. De klant zorgt er voor dat in omgevingen waarin TRIFLEX gevraagd wordt met vloeibare middelen te werken, enkel materiaal, goederen of uitrusting aanwezig zijn die hiertegen bestand zijn (bv. spatwater, damp.). De klant is verantwoordelijk voor de vochtbestendige afscherming van zijn materiaal, goederen of uitrusting. De klant neemt zonder verwijl correctieve maatregelen zodra TRIFLEX heeft gewezen op omgevingsfactoren die de kans verhogen dat TRIFLEX of haar medewerkers schade kunnen veroorzaken of oplopen. De klant voorziet in de nodige matten, recipiënten of roltafels om gedemonteerde onderdelen op te leggen ter voorkoming van schade aan of slijtage van deze onderdelen. Als de klant TRIFLEX verzoekt om andere dan door TRIFLEX voorgestelde materialen en/of producten te gebruiken, dan draagt de klant hiervoor volledige verantwoordelijkheid ten opzichte van haar eigen personeel, TRIFLEX, onderaannemers, andere contractanten en derden.
  6. Voor zover nodig, staat de klant op zijn kosten in voor alle vereiste toelatingen en vergunningen en dit zonder dat TRIFLEX ter zake enige verantwoordelijkheid draagt.
  7. Elk geval van overmacht, zoals burger- of buitenlandse oorlog, terrorisme, staking, lock-out, sabotage, onlusten, transportonderbrekingen, schaarste van goederen of materiaal, defecten aan werktuigen, machines, gebrek aan drijfkracht, atmosferische omstandigheden, ongevallen, incidenten en dergelijke, en in het algemeen elke oorzaak die gehele of gedeeltelijke schorsing van de prestaties van TRIFLEX teweegbrengt, zonder zich daarom te beperken tot de hierboven vermelde gevallen, geeft TRIFLEX het recht haar verplichtingen op te schorten of geheel of gedeeltelijk een einde te stellen aan het huidig contract zonder enig recht van de klant op schadevergoeding.
  8. De prijzen van TRIFLEX dekken lonen, extra-legale voordelen, sociale lasten, opleiding, andere kosten en premies, producten, materieel, inspectiewerk en algemene kosten, zoals deze gelden op de dag van de offerte bij TRIFLEX of haar eventuele onderaannemers. Bij invoering of verhoging van één van deze elementen, al dan niet ten gevolge van nieuwe reglementering (waaronder inzake het éénheidsstatuut), worden de prijzen automatisch en naar verhouding aangepast, zonder voorafgaand bericht. Dit geldt eveneens wanneer de geldende reglementering of normen taken of vereisten wijzigen of bijkomend opleggen. Behalve indien anders wordt overeengekomen, bevatten de prijzen van TRIFLEX niet het ophalen van afval en het leveren van verbruiksgoederen voor sanitaire ruimtes. De klant draagt alle kosten voor de levering van elektriciteit, verwarming, water en het lozen van vervuild water. Indien TRIFLEX haar werk niet kan beginnen of voortzetten omwille van enige toestand bij de klant (bv. gebrek aan werk, tijdelijke sluiting van de kantoren/fabriek door de klant, etc.) en dit geeft aanleiding tot schorsing van de prestaties, dan heeft TRIFLEX het recht om elke bestaande kost of nieuwe kost die TRIFLEX hierdoor moet dragen (zoals de verplichte werkweek voor economische werkloosheid, huur, machines, leasings, afschrijvingen, etc.) en vermeerderd met 5% van het tarief van de niet-gepresteerde uren als vergoeding voor administratieve kosten van TRIFLEX, aan de klant te factureren. De klant zal TRIFLEX steeds minstens 10 dagen op voorhand informeren middels een aangetekend schrijven over toekomstige dergelijke schorsingen en reactivaties, zodat TRIFLEX de nodige formaliteiten kan vervullen om de kosten te beperken. Zoniet, wordt elke kost die TRIFLEX hierdoor moet dragen, aan de klant gefactureerd.
  9. De klant verbindt zich ertoe, behalve in geval van wettelijke of conventionele overnameverplichtingen, geen arbeidsverhouding of samenwerking aan te gaan, rechtstreeks of onrechtstreeks, bij hem of bij een met hem verbonden onderneming, met personen door TRIFLEX gelast, al dan niet in dienstverband, met opdrachten bij de klant of met personen (o.a. onderaannemers) met wie de samenwerking met of bij TRIFLEX minder dan 2 maanden geleden beëindigd werd, tenzij mits betaling van een vergoeding door de klant aan TRIFLEX gelijk aan de jaarvergoeding voor de samenwerking met deze persoon of gelijk aan de totale jaarlijkse patronale kost voor deze persoon. Deze vergoeding of totale patronale kost wordt bepaald op het ogenblik van de aanvang van de prestaties buiten TRIFLEX om. Deze vergoeding of kost kan volgens het geval bestaan uit o.m. lonen, voordelen en sociale lasten, facturen, vergoedingen. TRIFLEX heeft daarnaast het recht een schadevergoeding te eisen op voorwaarde dat zij de schade kan bewijzen. Deze clausule geldt tot 12 maanden na de beëindiging van het contract tussen TRIFLEX en de klant.
  10. De verbintenissen door TRIFLEX aangegaan onder deze overeenkomst zijn inspanningsverbintenissen.
  11. Enkel op verkochte goederen wordt er een waarborg gegeven. Deze bedraagt 1 jaar en geldt in zoverre er geen aanwijzing is dat het gebrek het gevolg is van een externe oorzaak (handeling van derden, verkeerd gebruik door de klant, overmacht, …). De aanwezigheid van een gebrek wordt beoordeeld op grond van de contractuele verbintenissen, de huidige stand van de techniek en de geldende professionele normen. Zijn dus op zich geen gebrek: het niet geschikt zijn van de goederen voor het doel waarvoor ze bestemd of gekocht zijn. Zichtbare gebreken niet schriftelijk gemeld op het ogenblik van de levering of verborgen gebreken niet onmiddellijk bij hun vaststelling schriftelijk gemeld, worden niet vergoed.
  12. TRIFLEX kan enkel aansprakelijk worden gesteld voor rechtstreekse schade die voortvloeit uit een fout bij de uitoefening van haar activiteiten, met uitsluiting van alle verantwoordelijkheid voor lichte fouten en in de mate dat de schadevergoeding volgens de Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering van TRIFLEX niet volgens de gebruikelijke clausules is uitgesloten. In elk geval, inbegrepen zware fout of opzet van haar werknemers, is de aansprakelijkheid van TRIFLEX beperkt tot EUR 1.000.000 of, indien lager, het bedrag van de omzet die TRIFLEX bij deze klant op jaarbasis heeft gerealiseerd. TRIFLEX kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor onrechtstreekse schade, gevolgschade en zuiver financiële schade. In het bijzonder kan TRIFLEX niet verantwoordelijk worden gesteld voor breuk of schade aan “neon” installaties, lampen en lichtbuizen, krassen in ruiten, vensters en spiegels, inkrimping en/of verkleuring van tapijten ten gevolge van een reiniging, evenals voor schade te wijten aan de ouderdom of aan de slechte toestand van de gebouwen, installaties, meubilair, materieel, welke schade ook voortvloeiend uit verlies van sleutels, imagoschade, winstverlies, morele schade, product recall, enz. TRIFLEX is evenmin aansprakelijk voor schade ontstaan doordat de klant zijn verplichtingen onder artikel 5 niet is nagekomen.
  13. Schadeclaims en betwistingen over de uitvoering van de werken, diensten of levering van de goederen dienen op straffe van verval binnen de 48 uren na kennisname van de feiten schriftelijk en aangetekend gemeld te worden aan TRIFLEX. Bij gebreke hieraan worden de werken, diensten en/of goederen geacht aanvaard te zijn. Vervangen beschadigde onderdelen die niet werden bijgehouden voor later deskundigenonderzoek, worden niet vergoed.
  14. De klant verbindt zich er toe dat er geen andere firma aangesteld kan worden voor dezelfde werkzaamheden als deze van TRIFLEX tot na de beëindiging van het contract zoals omschreven in artikel 20. Indien er wordt vastgesteld dat de klant zich hier niet aan heeft gehouden zal er een schadevergoeding uitbetaald worden door de klant. Het bedrag wordt als volgt berekend: gemiddelde maandelijkse factuurbedrag x (aantal te werken maanden tot start opzegperiode) + 6 maand opzegperiode. TRIFLEX zal deze periode niet meer verplicht zijn om hun werkzaamheden verder te zetten. Het schadebedrag dient in 1 som betaald te worden. Bij geval van niet-betaling zullen er kosten aangerekend worden volgens artikel 17.
  15. Indien een verzekeringsdekking “alle bouwplaats risico’s” (ABR) vereist is, zorgt de klant hiervoor met opname van TRIFLEX en haar eventuele onderaannemers als verzekerden. De klant staat in voor schade aan en vervreemding van TRIFLEX materiaal op de werf. De klant zorgt voor een beveiligde omgeving en veilige opslagmogelijkheid voor TRIFLEX materiaal. De klant verklaart geen recht van eigendom, retentie of gebruik te hebben inzake het materiaal door TRIFLEX of in opdracht van TRIFLEX op de werf gebracht, TRIFLEX steeds en onmiddellijk de mogelijkheid te geven om het van de werf te verwijderen, er borg voor te staan dat er geen beslag wordt op gelegd, het niet aan derden te vervreemden, in pand te geven, af te staan, anderszins te bezwaren of te laten gebruiken en om alle inspanningen te leveren nuttig voor de bescherming van de rechten van TRIFLEX en de eigenaar (zoals het onmiddellijk inlichten van derden over de eigendomsstatus en het op de hoogte stellen van TRIFLEX bij een bedreiging van de eigendomsrechten).
  16. De BTW is steeds ten laste van de klant.
  17. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders aangegeven, zijn alle facturen van TRIFLEX zonder disconto contant betaalbaar op haar maatschappelijke zetel. De ontvangst van de factuur geldt van rechtswege en conform artikel 1139 van het Burgerlijk Wetboek als ingebrekestelling zonder dat er enige andere akte nodig is. De factuur wordt slechts als betaald aanzien op het ogenblik dat de fondsen zijn bijgeschreven op de aangeduide bankrekening. Indien aan de klant een krediettermijn wordt toegekend, dient de betaling voor de vervaldag op de bankrekening te zijn bijgeschreven. TRIFLEX mag haar schuldvorderingen overdragen, effectiseren of in pand geven. De facturen van TRIFLEX zijn altijd betaalbaar door de klant, zelfs als deze een terechte vordering heeft; schuldvergelijking door de klant is dus uitgesloten. Omwille van het geautomatiseerde factuurbeheer, worden de facturen van TRIFLEX onherroepelijk geacht verzonden te zijn op datum van inschrijving in haar boekhouding. Bij niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur worden, ook als in bijzondere voorwaarden aan de klant een krediettermijn werd verleend, alle aan de klant toegezonden facturen terstond en in volle rechte opeisbaar en vervallen alle toegestane krediettermijnen. In geval de factuur op de vervaldag nog niet betaald is, behoudt TRIFLEX zich het recht voor om de verschuldigde bedragen te verhogen met een vaste en niet te verminderen schadevergoeding voor buitengerechtelijke kosten, vastgesteld op 15 % (met een minimum van 125 Euro) van alle nog verschuldigde sommen. Bovendien behoudt TRIFLEX zich tevens het recht voor om voor de niet-betaalde facturen een verwijlintrest van 1 % per begonnen maand aan te rekenen vanaf de factuurdatum. Zo de intrestvoet bedoeld in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 (of regelgeving ter vervanging daarvan) hoger zou zijn, wordt deze laatste toegepast. De vaste schadevergoeding en de verwijlintrest zijn in volle recht en zonder aanmaning verschuldigd. Alle kosten, waaronder kosten voor advocaten en gerechtsdeurwaarders, verbonden aan de inning van de facturen zijn ten laste van de klant. Iedere betwisting over de opstelling of berekening van een factuur moet op straffe van verval aangetekend worden ingediend binnen de vijftien kalenderdagen te rekenen vanaf de factuurdatum.
  18. Het niet nakomen van om het even welke voorwaarde – waaronder maar niet beperkt tot de betalingsvoorwaarden – geeft TRIFLEX het recht haar uitvoering van het contract op te schorten of definitief te stoppen (nl. beëindiging van het contract), en wel onmiddellijk, zonder aanmaning noch voorafgaand bericht, en met behoud van al haar rechten zoals bepaald in artikel 16 hierboven en van alle schadevergoedingen indien aanwezig.
  19. Ongeacht de overeengekomen betalingsvoorwaarden, machtigt de klant TRIFLEX te allen tijde een bankwaarborg of een andere zekerheid voor het nakomen van zijn betalingsverplichtingen te vragen en wordt deze vervolgens gegeven. Zolang deze waarborg niet gesteld is, heeft TRIFLEX het recht haar verdere uitvoering van het contract op te schorten. Hetzelfde geldt zolang de klant zijn betalingsverplichtingen voor uitgevoerde leveringen niet heeft voldaan.
  20. § 1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen en behoudens verlenging zoals hierna bepaald, wordt een contract voor een periode van één jaar afgesloten. Het contract kan door elke partij worden opgezegd uiterlijk zes maanden voor de jaarlijkse verjaardag van de aanvang van de overeenkomst (onder aanvang van het contract wordt verstaan de eerste dag dat er werd geleverd) door middel van een aangetekend schrijven gericht aan de andere partij. Bij gebreke hieraan wordt het contract telkens opnieuw stilzwijgend en onherroepelijk met één jaar verlengd. § 2. Indien als gevolg van gewijzigde sociale regelgeving (zoals o.m. het eenheidsstatuut) deze opzeg van 6 maand niet voldoende is om de opzegtermijnen (en/of –vergoedingen) van het personeel dat niet door een nieuwe onderaannemer of de klant wordt overgenomen conform wettelijke of conventionele verplichtingen te dekken, heeft TRIFLEX recht op compensatie door de klant van het saldo van deze opzegvergoedingen. De klant zal TRIFLEX compenseren voor de bewezen kosten die TRIFLEX gedragen heeft in overeenstemming met de arbeidsvoorwaarden van het betrokken personeel en de geldende wetgeving, tenzij andersluidend akkoord tussen klant en TRIFLEX over de opzegtermijn. De klant die, om welke reden ook, het contract zou verbreken, stopzetten of beëindigen zonder voorgaande bepalingen in acht te nemen, is een vergoeding verschuldigd die gelijk is aan de facturatie die normaal nog zou gebeurd zijn gedurende de periode eindigend op de eerstvolgende jaarlijkse verjaardag van het contract en dit met een minimum van zes maanden facturatie.
  21. In geval van verkoop van goederen, gaat het risico over op de klant bij afgifte (aan de klant, zijn vervoerder, …) en gaat de eigendom van geleverde goederen over op de klant nadat deze aan TRIFLEX alle verplichtingen ingevolge deze koop heeft voldaan, met inbegrip van betaling van de kosten, vergoedingen en boetes/penaliteiten. De klant kan dus over de nog niet volledig betaalde goederen op geen enkele wijze beschikken. Hij kan ze niet aan derden ter beschikking stellen, in (onder)pand geven of in eigendom overdragen.
  22. De gegevens door de klant naar aanleiding van deze overeenkomst aan TRIFLEX meegedeeld, worden opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand. Om een maximale dienstverlening te kunnen ontvangen staat de klant TRIFLEX toe deze gegevens ter beschikking te stellen van de met TRIFLEX verbonden ondernemingen. Een toegang voor eventuele verbetering kan schriftelijk gevraagd worden. Voor inlichtingen over zijn privacy rechten kan de klant zich richten tot de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer, Hoogstraat 139, 1000 Brussel.
  23. Alle geschillen worden, naar keuze van TRIFLEX, voorgelegd aan de materieel bevoegde rechtbank hetzij van Mechelen, van Namen, van de maatschappelijke zetel van TRIFLEX of van deze van de klant.
  24. Bij eventuele nietigheid of ongeldigheid van één van deze bepalingen, blijven de andere bepalingen van kracht en wordt deze bepaling vervangen door een bepaling die het meest benadert wat partijen met deze bepaling nastreefden.
  25. Het Belgisch materieel recht is van toepassing op deze overeenkomst.